Płyny niskokrzepnące są produktami złożonymi, które muszą sprostać różnym wymaganiom stawianym przez silniki spalinowe. Jest to dosyć trudnym zadaniem, gdyż coraz bardziej zwarta konstrukcja silników nie ułatwia procesu odprowadzania ciepła. Aby cały mechanizm przebiegał bez problemu, wykorzystywany płyn nie może zaszkodzić elementom metalowych, gumowych czy tym z tworzyw. Co ważne, musi być również stabilny, aby w trakcie eksploatacji nie wytrąciły się osady.
Czym są płyny niskokrzepnące?
Są to specjalne ciecze wykorzystywane przede wszystkim w układach chłodzenia, ale także w układach grzewczych, systemach solarnych, układach centralnego ogrzewania, pompach ciepła, urządzeniach tryskaczowych czy systemach klimatyzacji. Płyny niskokrzepnące odznaczają się właściwościami niezamarzającymi, gdyż bazują one na glikolu. Mogą być więc wykorzystywane w każdym sezonie. Dbają o prawidłowe działanie instalacji w zakresie temperatur od -35 do 100 stopni Celsjusza. Ponadto, w składzie cieczy znajdują się inhibitory o właściwościach antykorozyjnych. Ochraniają całą instalację przed tworzeniem się rdzy i kumulowaniem się kamienia oraz osadu. Dzięki temu zmniejszają ryzyko awarii, które mogłyby prowadzić do kosztownej naprawy. Co ważne, składniki płynu nie wchodzą też w żadne negatywne reakcje z materiałami używanymi w układzie chłodniczym czy innych systemach. Dostępne na rynku płyny niskokrzepnące są nietoksyczne, a więc nie oddziałują szkodliwie na środowisko, zdrowie ludzi czy zwierząt.
Płyny niskokrzepnące- skład
Większość dostępnych na rynku produktów do chłodnic samochodowych zawiera w składzie:
- glikol monoetylowy (z dodatkiem wyższych glikoli etylowych),
- inhibitory korozji,
- substancje zagęszczające,
- regulatory pH oraz rezerwy alkalicznej,
- substancje przeciwpienne oraz barwiące,
- woda (45-48 procent cieczy)
Płyny niskokrzepnące- normy
W naszym kraju do oceny właściwości fizykochemicznych płynów niskokrzepnących do chłodnic pojazdów wykorzystuje się 2 normy: PN-C-40007:2000 i NO-91-A233, oraz warunki techniczne WT-ITS/3/94-ZLG. Oprócz samych norm państwowych oraz warunków technicznych działają również specyfikacje danych producentów pojazdów, jak:
- Fiat 55523,
- Renault 41-01-001 typ D,
- Ford WSS-M97B44-D,
- Peugeot B71 5110.
Płyny niskokrzepnące- wymagania
Płyn niskokrzepnący jest złożonym produktem, który musi spełniać pewne ściśle określone wymagania. Musi on zapewniać odpowiednią ochronę przeciwkorozyjną. Jego temperatura krystalizacji powinna wynosić -35 stopni a temperatura wrzenia 107,5 stopni. Wysokiej jakości płyn niskokrzepnący:
- nie może ulegać destrukcji w wysokich temperaturach,
- musi ochraniać przed korozją oraz kawitacją części metalowe,
- musi ochraniać układ chłodzenia silnika przed zamarznięciem,
- powinien odprowadzać nadmiar ciepła z silnika i zabezpieczać go przed możliwym zatarciem,
- powinien wykazywać się wysoką rezerwą alkaliczną umożliwiającą na neutralizację kwaśnych produktów spalania przedostających się z komory spalania do układu chłodzenia,
- nie może powodować tworzenia się osadów i szlamów,
- musi zapobiegać pękaniu elementów gumowych i tych z tworzyw sztucznych,
- powinien zapobiegać wydzielaniu się kamienia kotłowego.
Korzystanie z wysokiej jakości płynów samochodowych jest niezwykle istotną kwestią dla każdego kierowcy. Odpowiedni płyn niskokrzepnący troszczy się o sprawne działanie instalacji chłodniczej. Właśnie dlatego tak ważne jest wybranie dobrego produktu, który spełni swoje zadania. Płyny niskokrzepnące zostały opracowane przede wszystkim w celu zapobiegania powstawania nadmiaru osadu i korozji..
Dowiedz się więcej na https://www.artbor.pl/