Posiadanie samochodu, który jest wyposażony w dobrej jakości hak samochodowy, zdecydowanie przynosi wiele korzyści. Wśród najważniejszych możemy wymienić oczywiście swobodną możliwość holowania różnego rodzaju przyczep. Zgodnie z przepisami UE, gdy auto nie jest przeznaczone do holowania, nie powinno posiadać haka. Rozwiązaniem jest oczywiście usługa montażu, która powinna być przeprowadzona przez specjalistę.
Obecne prawodawstwo Unii Europejskiej sprawia, że na wspólnym rynku nie są sprzedawane pojazdy, który są automatycznie wyposażone w hak holowniczy. Jeżeli nasz samochód nie holuje przyczepki, hak musi być zdemontowany.
Hak holowniczy to jednak bardzo praktyczny element, który znacząco zwiększa funkcjonalność samochodu oraz pozwala na to, aby bez żadnego problemu przewozić na przyczepie różnego rodzaju materiały – bez konieczności wynajmowania samochodu dostawczego lub wynajmu firmy transportowej.
Czym jest hak holowniczy?
Hak holowniczy to nic innego, jak stalowy zaczep kulowy. Jest to element wyposażenia pojazdu, który pełni funkcję sprzęgającą – służy do holowania przyczep. Hak holowniczy jest na tyle uniwersalnym elementem, że może być wykorzystany także do montaży bagażnika rowerowego.
Hak holowniczy oczywiście musi być wykonany z odpowiedniej jakości stali, która jest odporna na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, przeciążenia, uszkodzenia mechaniczne oraz nacisk. Hak holowniczy również musi posiadać niezbędną homologację. Wtedy mamy pewność, żę będzie funkcjonował, jak należy.
Jak zamontować hak holowniczy?
Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście wizyta u mechanika samochodowego, który po pierwsze doradzi nam, jaki hak holowniczy wybrać, po drugie zaś przeprowadzi montaż. Warto wiedzieć, że udany montaż ma kluczowe znaczenie. Możemy sobie łatwo wyobrazić sytuację, w której podczas jazdy nasz hak odpadnie, a przyczepka z materiałem może uderzyć w inne auto lub zrobić komuś krzywdę.
Montaż haka wymaga więc wiedzy mechanicznej, a także posiadania odpowiednich narzędzi (hak musi być dopasowany do rodzaju auta). Mechanik zamontuje hak do elementów konstrukcyjnych pojazdu przy pomocy specjalnie dołączonych do zestawu śrub.
Montaż haka nie wymaga spawania, wiercenia, dokonywania przeróbek w elementach konstrukcyjnych. Montując hak warto również sprawdzić same elementy konstrukcji. Nie powinny być one popękane, jak również skorodowane. Do przykręcania trzeba użyć wszystkich elementów, w tym podkładek.