Home Kuchnia Jak powinno wyglądać wartościowe śniadanie?

Jak powinno wyglądać wartościowe śniadanie?

Jak powinno wyglądać wartościowe śniadanie?
2

<p style="text-align: justify;"><strong>Do znudzenia powtarzane przez dietetykow zdanie o tym, ze najwazniejszy w ciagu dnia jest pierwszy posilek, zna chyba kazdy z nas. Jednak wiedza o tym nijak ma sie do praktyki. Wciaz bowiem wielu Polakow nie zwraca uwagi na to, co spozywa zaraz po przebudzeniu i w jakich ilosciach. Dlatego warto zastanowic sie nad tym, jak powinno wygladac wartosciowe sniadanie.</strong><!–more–></p>

<h2 style="text-align: justify;"><strong>Istotna kalorycznosc</strong></h2>
<p style="text-align: justify;">Przede wszystkim posilek ten powinien stanowic okolo 20-30 procent calkowitego dziennego zapotrzebowania energetycznego, ktore informuje nas o tym, ile kalorii nalezy dostarczyc wraz z pozywieniem. Wartosc tego wskaznika determinowana jest w znacznej mierze przez indywidualne czynniki, takie jak plec, wiek, tryb pracy, waga, wiek oraz aktywnosc fizyczna. Z tych wzgledow ilosc jedzenia na talerzu i jego kalorycznosc powinna odpowiadac naszemu stylowi zycia.</p>
<p style="text-align: justify;">Istotna kwestia jest czas, jaki uplynie od przebudzenia do zjedzenia pierwszego posilku. Powinien on byc jak najkrotszy, a przede wszystkim nie dluzy niz godzina. Wowczas naszemu mozgowi w szybki sposob zostaje dostarczona insulina, ktora pobudza go do intensywnej pracy po okresie nocnego spoczynku oraz reguluje wahania glodu w ciagu dnia. Nie warto wiec przedkladac tego wartosciowego posilku nad dluzszy sen, czynnosci higieniczne, picie kawy, palenie porannego papierosa czy tez surfowanie po Internecie.</p>

<h2 style="text-align: justify;">Kompleksowy sklad</h2>
<p style="text-align: justify;">Jedna z podstawowym zasad zbilansowanego odzywiania jest roznorodnosc produktow spozywczych. Sniadanie musi zawierac wszelkie skladniki odzywcze, poczawszy od witamin, poprzez weglowodany zlozone i bialka, az do niewielkiej ilosci tluszczow roslinnych. Powinno ono rowniez obfitowac w wode, ktora ma pozytywny wplyw na procesy trawienne zachodzace w organizmie.</p>
<p style="text-align: justify;">Zroznicowany pierwszy posilek sprawia, ze w ciagu dnia posiadamy mniej okresow rozleniwienia i zapasci energetycznej, w trakcie ktorej nie mamy sil na dalsza aktywnosc. Po zjedzeniu sniadania mamy wiecej energii. Poprawie ulega nasz nastroj oraz samopoczucie, przez co jestesmy bardziej odporni na stres oraz roznego rodzaju dolegliwosci i choroby.</p>

<h2 style="text-align: left;">Wartosciowe produkty</h2>
<p style="text-align: justify;">W sklad pierwszego posilku jak najczesciej powinno wchodzic pieczywo pelnoziarniste, ktore jest bogate w skladniki odzywcze oraz blonnik, regulujacy prace calego ukladu trawiennego oraz wspierajacy metabolizm i lepsze wchlanianie witamin. Doskonale sprawdzi sie rowniez chudy twarog, ktory co drugi dzien mozna zastapic wedlina, domowa pasta jajeczna, wedzona ryba czy tez serem zoltym. Nie mozna przy tym zapomniec o warzywnych dodatkach, takich jak pomidor, ogorek, rzezucha, rukola, salata lodowa, kielki, rzodkiewka czy tez szczypiorek.</p>
<p style="text-align: justify;">Alternatywa dla kanapek moze byc musli z platkow wielozbozowych z orzechami, migdalami oraz ulubionymi owocami, a takze omlet jajeczny przygotowany na oliwie z dodatkiem ugotowanych rozyczek brokula, kalafiora lub innych warzyw czy tez kasza jaglana z mlekiem i owocami. Wszystkie te potrawy dostarcza organizmowi odpowiedniej ilosci energii.</p>

Komentarz(2)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
19 + 16 =


freehbo freehealth freehealthy freeheat freehelmet freehome freehospital freehot freeice freeinformation