• Główna
  • Lifestyle
  • Kuchnia
  • Sport
  • Zdrowie i Uroda
  • Podróże
  • Technologia
  • Moda i styl
  • Motoryzacja
X-MAG.pl
  • Główna
  • Lifestyle
  • Kuchnia
  • Sport
  • Zdrowie i Uroda
  • Podróże
  • Technologia
  • Moda i styl
  • Motoryzacja
No Result
View All Result
  • Główna
  • Lifestyle
  • Kuchnia
  • Sport
  • Zdrowie i Uroda
  • Podróże
  • Technologia
  • Moda i styl
  • Motoryzacja
No Result
View All Result
X-MAG.pl
No Result
View All Result
Home Motoryzacja

50 lat temu Mazda wprowadziła na rynek model Cosmo

by
in Motoryzacja
1
50 lat temu Mazda wprowadziła na rynek model Cosmo
191
SHARES
1.5k
VIEWS
Publikuj na FacebookuPodziel się na Twitter

Premiera Mazdy Cosmo Sport z silnikiem rotorowym, która miała miejsce 50 lat temu, była przełomowym momentem w historii motoryzacji. Elegancki, dwumiejscowy model marki dał początek tradycji innowacji, która kultywowana jest do dziś. Dzięki niej powstają samochody, zapewniające radość z jazdy oraz sukcesy sportowe, odnoszone dzięki unikalnym rozwiązaniom technicznym.

W 1967 roku Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX‑7 i Mazda MX‑5, a także w obecnie produkowanych samochodach marki. Mimo że powstało tylko 1176 egzemplarzy Cosmo Sport, był to niezwykle ważny model w historii Mazdy. Wyznaczył on moment transformacji firmy z producenta oferującego przede wszystkimi pojazdy małe i ciężarowe w fascynującą markę, przełamującą konwencje zarówno w rozwiązaniach konstrukcyjnych, jak i stylistycznych.

Opracowanie jednostki napędowej do modelu Cosmo Sport jest przykładem wizjonerstwa oraz tradycji niepoddawania się przeciwnościom — pod tym względem nic się nie zmieniło od 50 lat. Inżynierowie Mazdy musieli pokonać liczne przeszkody zanim udało im się zbudować silnik rotorowy, odpowiedni do zastosowań w seryjnej produkcji. Przed premierą rynkową prototypy modelu Cosmo Sport testowano przez setki tysięcy kilometrów. Umowy licencyjne, dotyczące rozwijania nowej technologii, opracowanej przez niemieckiego producenta samochodów i motocykli NSU, podpisało kilkadziesiąt firm. Wśród nich znalazły się największe koncerny motoryzacyjne, jednak tylko Mazda odniosła sukces.

Kiedy wreszcie udało się ujarzmić potencjał tej technologii w jednostce napędowej o osiągach odpowiadających znacznie większym i cięższym konstrukcjom z tłokami posuwisto-zwrotnymi, Mazda wyprodukowała prawie 2 miliony samochodów z silnikami rotorowymi, które odnosiły spektakularne sukcesy w sporcie. Model RX‑7 dominował w swojej klasie w wyścigach IMSA (International Motor Sport Association) przez całe lata 80. Największy triumf na torze marka odnotowała w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z czterorotorowym silnikiem o pojemności 2,6 litra, rozwijającym moc 710 KM zwyciężyła w 24‑godzinnym wyścigu Le Mans. Był to jedyny samochód z silnikiem innym niż jednostki z tłokami posuwisto-zwrotnymi, któremu udało się wygrać ten słynny wyścig. Było to również pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej.

Mazda do dziś słynie z gotowości do testowania nowych rozwiązań oraz determinacji w przesuwaniu granic. Zgodnie z tym podejściem zaprojektowano model MX-5, który dzięki koncepcji Jinba-Ittai, czyli jedności kierowcy i samochodu, stał się najpopularniejszym roadsterem w historii. Kolejnym efektem takiego sposobu pracy jest technologia SKYACTIV. Gama zespołów napędowych, platform, nadwozi i innych technologii SKYACTIV — lekkich i niekonwencjonalnych podobnie jak silnik z wirującym tłokiem — znajduje zastosowanie we współczesnych Mazdach, które są przełomowymi konstrukcjami, oferującymi nadzwyczajne połączenie osiągów i oszczędnej eksploatacji. Przykładowo, w silnikach SKYACTIV — którymi Mazda wyróżnia się na tle konkurencji — udało się przezwyciężyć trudności związane z ekstremalnie wysokim stopniem sprężania, zwiększając przyjemność z jazdy przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Popularność kamienia elewacyjnego

Najnowsze informacje

Chip tuning – 3 powody, dla których warto na niego stawiać?

Chip tuning – 3 powody, dla których warto na niego stawiać?

wyrob lodow

Lody rzemieślnicze – dlaczego warto na nie stawiać?

Autoryzowany dealer Volvo – dlaczego warto na niego stawiać?

Autoryzowany dealer Volvo – dlaczego warto na niego stawiać?

Filtr kołnierzowy – o czym mowa w praktyce?

Filtr kołnierzowy – o czym mowa w praktyce?

budowa domu

Budowlane materiały – sprawdź, jak je wybrać?

samochody

Dobrej klasy akcesoria samochodowe – czyli jakie?

finanse

Dobry doradca kredytowy – jak go wybrać?

kroplowka

Czym są wszywki alkoholowe?

kanalizacja

Kanały technologiczne – czym są i gdzie znajdują zastosowanie?

Optometrysta – sprawdź, czym się zajmuje

Optometrysta – sprawdź, czym się zajmuje

W jakim celu wykonuje się laboratoryjne badania skał?

W jakim celu wykonuje się laboratoryjne badania skał?

garaz blaszany

3 powody dla których warto inwestować w garaż blaszany

dywany

Pranie dywanów na wskroś – jak wybrać firmę?

ginekolog

Cytologia – co jaki czas należy ją wykonywać?

Dlaczego glany skórzane cały czas są tak popularne?

Dlaczego glany skórzane cały czas są tak popularne?

Reklama

  • Lifestyle
  • Zdrowie i Uroda
  • Kuchnia
  • Technologia
  • Moda i styl
  • Podróże
  • Sport
  • Motoryzacja
  • Mapa strony

© 2022 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Główna
  • Lifestyle
  • Kuchnia
  • Sport
  • Zdrowie i Uroda
  • Podróże
  • Technologia
  • Moda i styl
  • Motoryzacja

© 2022 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.